Alla företag som bedriver handel av varor och tjänster på internet behöver känna till e-handelslagen och lagen om distansavtal. Dessa lagar är till skydd både för dig som säljer och för dina kunder. Det finns tre viktiga saker som du måste uppfylla. 1. Det måste finnas kontaktuppgifter till ditt företag på er hemsida. 2. Det måste tydligt framgå vad varan eller tjänsten kostar. 3. På hemsidan ska det stå att kunden har 14 dagars ångerrätt.

Handeln av varor och tjänster på nätet i Sverige ökar stadigt varje år och trenden är att så kommer det att fortsätta. Förutom vanlig shopping så har det också blivit väldigt vanligt med casinon och spel på nätet. Här kan du få en överblick över alla casinon som finns på nätet i Sverige och där du kan spela online http://sverigekasinon.se/ . Det finns många casinon som använder sig av säkra betalningar via internet i sina tjänster.

Fler krav på när du säljer på nätet

Du som säljer på nätet behöver försäkra dig om att din kunder är över 18 år. Är kunden inte myndig så gäller inte det ni har avtalat om. Det finns också annan obligatorisk information som måste finnas på er hemsida. Länka eller informera om Allmänna reklamationsnämnden och tvistlösning. Eftersom Sverige är med i EU behöver du också ha en länk på din hemsida. Länken ska gå till onlineplattformen som EU-kommissionen använder för tvistlösning.

Fler lagar som kan vara till hjälp

Ibland kan det vara så att det blir något fel på varan som du har sålt. Då kan det vara bra att ha koll på Konsumenttjänstlagen. Där framgår vilka skyldigheter du har som har sålt en vara. För att locka kunder använder du dig säkert av annonsering och reklam. I Marknadsföringslagen hittar du vilka krav som finns när du ska marknadsföra en produkt. Du som företagare kan hitta mer nyttig information på Konsumentverkets hemsida.